Всеукраїнська літня школа мистецтвознавства – 2017

З 3 по 10 липня 2017 року в Ужгороді вже вп’яте проходила Всеукраїнська літня школа мистецтвознавства Малої академії наук України. Організаторами школи стали Національний центр „Мала академія наук України” і Закарпатський обласний центр науково-технічної творчості учнівської молоді, в структурі якого працює територіальне відділення Малої академії наук України. Неоціненну допомогу у проведенні лекційних та практичних занять для юних дослідників надали мистецтвознавці та викладачі Закарпатської академії мистецтв.

Цього року учасниками школи стали  20 учнів з 11 областей України – фіналістів профільного відділення конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАНу, які прагнули пізнати наш загадковий край, його історію, традиції та мистецтво.

Розпочалася творчо-наукова школа з урочистого відкриття, що відбулося в конференцзалі Закарпатського обласного ценDSC_1 [1600x1200]тру науково-технічної творчості учнівської молоді. До учнів із вітаннями та побажаннями звернулися директор Закарпатського обласного центру науково-технічної творчості учнівської молоді Валерій Корсак та ректор Закарпатської академії мистецтв Іван Небесник. Далі вони ознайомилися з програмою школи, в якій організатори передбачили багато цікавих лекцій, практичних занять та майстер-класів

Починаючи з другого дня, учасники школи мали змогу слухати лекції мистецтвознавців Закарпатської академії мистецтв.

Ректор академії, професор Іван Небесник на лекції „Заснування та розвиток Закарпатської школи живопису” ознайомив слухачів із життєвим і творчим шляхом Адальберта Ерделі та Йосипа Бокшая, які стали її засновниками.

А про історію методів навчання образотворчому мистецтву учасникам школи розповіла кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри образотворчого мистецтва Аліна Волощук

DSC_2 [1600x1200] DSC_3 [1600x1200] DSC_4 [1600x1200] DSC_6 [1600x1200]

Не менш цікавими були лекції кандидата мистецтвознавства, знавця народного костюма та вишивки Романа Пилипа, який ознайомив слухачів школи з традиціями народного одягу, як прояву ідентичності етнографічних груп українців Закарпаття, та викладача академії мистецтв Оксани Гаврош, яка розповіла їм про сучасне мистецтво живопису на Закарпатті з його багатством і розмаїтістю технік та засобів творення образів.

Крім цікавих та пізнDSC_7 [1600x1200]авальних лекцій, юним художникам запропонували й практичні заняття та майстер-класи.

На майстер-класі з живопису учні малювали людське обличчя і знайомилися з технікою традиційного китайського живопису – гохуа, у якій зображення наносять на шовк або папір тушшю і водяними фарбами.

– Дітям я показав основи малювання портрета, його конструктивної побудови. Ми говорили про жанри, види портретів, як вони проявляються в ту чи іншу епоху, – розповів викладач Закарпатської академії мистецтв, художник Роман Пилип.

Окрім гохуа, спробували учні себе і в граттажі – це спосіб виконання малюнка шляхом процарапування гострим інструментом паперу чи картону, залитих тушшю або чорною гуашшю. Твори, виконані в техніці граттаж, вирізняються контрастом білих ліній малюнка і чорного фону, вони схожі на гравюри. А якщо попередньо пофарбувати папір у різні кольори, то малюнок вийде цікавим та оригінальним, що і зробили учасники школи. Викладач гуртка ЗОЦНТТУМ Людмила Літун, яка проводила майстер-клас із граттажу, пояснила, що для заняття обрала саме цю технікубо граттаж дає змогу дивитися, як у шахах, на кілька кроків уперед, тобто треба знати, що ти хочеш у кінцевому результаті.

Доторкнутися до ще одного виду східного мистецтва школярі мали нагоду на майстер-класі з орігамі, який проводила Оксана Лібак, методист ЗОЦНТТУМ. Мистецтво складання паперу, коли утворюють небагато різних згинів, але комбінують їх багатьма способами і створюють дуже складні фігури, прийшло до нас із Японії.

DSC_7-0 [1600x1200] DSC_10 [1600x1200] DSC_8 [1600x1200] DSC_9 [1600x1200]

А ще на заняттях з гончарства слухачі школи ліпили мандалу – сакральний символ, оберіг у вигляді кола з рисунками, кожен з яких щось символізує. Викладач гуртка Закарпатського центру науково-технічної творчості Ольга Ладижець, яка проводила майстер-клас, проаналізувавши використані учасниками рисунки на мандалі, розповіла кожному про його риси характеру і на що слід звернути увагу.

Ознайомили учнів і з хореографією та піснями Закарпаття, при цьому школярі не споглядали ці культурні дійства, а самі танцювали і співали під керівництвом хореографа Оксани Ільченко.

Закріпити теорію про живопис учасники школи мали змогу екскурсією до художнього музею імені Йосипа Бокшая, де представлено колекцію західноєвропейського мистецтва XVI – початку XX століть, країн Центральної Європи та України XVIII – початку XX сторіч, російського мистецтва XVIII – початку XX століть і мистецтва Закарпаття минулого сторіччя. А помилуватися закарпатським краєм і надихнутися його атмосферою – відвідавши, звичайно ж, кілька «візитівок» нашої місцевості – замки. Прогулялися школярі Ужгородським, Мукачівським (він же Паланок), Чинадіївським (відомий як «Сент-Міклош») замками та Палацом Шенборнів. А свої знання про історію краю вони відтак поповнили в обласному краєзнавчому музеї ім. Тиводара Легоцького та етнографічному музеї під відкритим небом.

DSC_11 [1600x1200] DSC_12 [1600x1200] DSC_13 [1600x1200] DSC_14 [1600x1200] DSC_15 [1600x1200] DSC_16 [1600x1200] DSC_17 [1600x1200] DSC_18 [1600x1200] DSC_19 [1600x1200] DSC_20 [1600x1200] DSC_21 [1600x1200]

Літня школа мистецтвознавства МАНу є для учнів академії чудовою можливістю дізнатися багато нового і корисного, ознайомитися з колоритом Закарпаття, доторкнутися до мистецтва і створити його частинку власноруч, а також гарно відпочити та знайти нових друзів.